Grönköpings Veckoblad nr 4 2017

Grönköpings pensionssparare är besvikna på pensionsfonden Hellre, som startats av hr klippadvokaten Donald Beaumaré. Hemkonsulenten Ada A:son Susegård och fotbollsspelaren ”Snathan” Grönstedt har hoppat av fondstyrelsen. Förhoppningsvis kommer kunderna att lugnas av att stadens äldsta pensionär frkn Sophie Liljedotter går in i styrelsen som ordförande.

Det stormar också på bankfronten. Grönköpings Sparbank hotar med att flytta till Hjo, om skattechefen Elon Ramstedt inför den bankavgift som han har hotat med. Problemet är att Hjo inte vill ta emot Sparbanken - man räds för konsekvenserna, om det blir en ny finanskris. Inte ens skatteparadiset Visingsö är ett alternativ, eftersom skattechefen då kommer att slå till med en flyttskatt.

USA-bilden i gungning!
Har bilden av USA förändrats i Grönköping efter president Trumps maktövertagande? Liberalernas ledare, grundrektor Ludvig Hagwald, är skakad och säger, att liberalernas traditionella lojalitet med USA är ställd på svåra prov.

-Jag hoppas, att hr Mr Trump ser detta som en allvarlig maning till besinning, så att han icke lättsinnigt riskerar att nedsolka Amerika-bilden inom vårt parti (L), understryker hr Hagwald.

Hur många av stadsrådet Joel Erikssons familjemedlemmar står på den kommunala lönelistan? Stadsrådet bekräftar att, förutom dottern Eva-Lena och mågen Viking Helmersson, har också fru Zelinda och sonen Per-Tage ersättning. Zelinda får betalt för att sköta markservicen i hemmet och PerTage för att avstyra radikala utspel från SSU, men svågern och fackordföranden Lundblad har tyvärr hittills varit oemottaglig för alla erbjudanden.

Busförlossning kommer!
Stadens blivande mödrar har fått ett glatt besked: en kurs i hur man klarar en förlossning på bussen erbjuds med buschauffören Oscar Bolin som kursledare. Kvinnorna får t.ex. lära sig, att de ska trycka tre gånger på avstigningsknappen, när det är dags, och andas i den tratt med lustgas som automatiskt faller ner från taket.

En ohygglig sjökatastrof inträffade, när borgmästarhemmets trotjänarinna Lina skulle skölja tvätten på Gamla Klappbryggan. Bryggan slets loss av vårfloden och drev ut på Bergska sjön. Om inte vinden kantrar och bryggan driver in till land, får Fältjägarecorpsen inkallas för att skjuta över en tross till haveristen. T.v. står borgmästare Sjökvist utan nattskjorta, eftersom båda flanellskjortorna var med i tvätten.

Pollenallergi kommer snart att vara avskaffad i Grönköping. Alla träd ska ersättas av plastgranar. Lyckligtvis finns ett stort restparti julgranar på Varuhuset som kan inköpas till rabattpris. Gräs och blommor kommer också att försvinna på längre sikt.

Tyst teater!
Den senaste trenden inom teatern, d.v.s. att spelet skall vara tyst, har nu tagits upp av finskomakaren och teaterdirektören Browall. Sommarens lustspel ”Bland blommor och blader får jag spader” saknar således helt dialog, men primadonnan, frkn Agneta Palmodin (27) protesterar och vill åtminstone få lov att sjunga en kuplett.

Vad innebär det om man svarar ”nämen precis”? Kulturdoktor Stig Berglund (som tog studenten i Hjo) utreder frågan i sin språkspalt.

Inför påsken har Blåkulla äntligen lokaliserats: det ligger i Gökmassivet, enligt de forskningar som grundrektor Hagwald har gjort i samarbete med flygledarna på Brylanda Airport. Spår av kaffeeldar och reparation av kvastar visar klart, att häxorna har hållit till uppe på berget.

Kortspel olympiskt!
Bridgespelare, pokerhajar och virans vänner ser fram emot att kortspel ska få sin plats i de olympiska spelen. Buden i vira översätts nu till transpiranto, och förre förrädaren Hildor Peterzohn jämför poker med golf eller skytte: det är de kalla nerverna som fäller utslaget!

Många barnböcker bör förbjudas, anser kända Grönköpingsbor, t ex Törnrosa (antifeministiskt dravel), Tre små grisar (vegetariansk propaganda) och Kejsarens nya kläder (misstänkliggörande av politiker).