Grönköpings Veckoblad nr 9 2018

Valrörelsen i Grönköping blev minst lika het som i övriga landet. Stor uppmärksamhet fick hr godsägaren och moderatledaren Justus Brylén, när han på Facebook lade ut en bild av sig själv med gevär på axeln och texten: Snart smäller det!

Högst olämpligt, tyckte de andra partiledarna, men Brylén försvarade sig med att bilden endast var avsedd som en påminnelse om att älgjakten snart börjar.

Skalden Alfred Vestlund bistod opartiskt alla partier med att åstadkomma rimmade slogans på valaffischerna, t.ex.  ”Rösta liberalt, så blir allting optimalt ” eller  ”När skogen brinner opp, är MP ditt enda hopp”. Grönköpingsdemokraterna avstod dock från rim och satsade i stället på textlösa bilder av partiledaren Wotan von Peiland (GD) i mjukisbyxor och matchande tröja.

Som vanligt var det fullt ös i Gökdalen under sensommarens stora evenemang där politiker, lobbyister, journalister m.fl. träffas för att umgås och dricka rosévin. Från alla lokala partiföreträdare yttrades kloka ord i skilda ämnen.

Vem är rikast?
Helt överraskande har änkefru Louise Pilzén seglat upp som Grönköpings rikaste person. Förklaringen är hennes världsomspännande kafékedja Öl & Mat, som t.o.m. lyckats ta sig in i Saudiarabien. Som nummer två bland miljardärerna kom ynglingen Emil Ruda, som konstruerat populära TV-spel, och först på tredje plats återfanns den förut mest förmögne, nämligen kändis- & klippadvokaten Donald Beaumaré.

Firma Låsar & Tänger har gjort goda vinster på den heta sommaren. Fläktar har sålts som aldrig förr, och många nya produkter planeras. Fröken Ada A:son Susegårds (MP)  varnande uttalanden om det framtida klimatet har i hög grad bidragit till försäljningen, och hon sponsras nu av Låsar & Tänger.

Fotbollsångest!
Hälso- och sjukvården gör stora framsteg. Kommunen har anslagit medel för att bota fotbollssupportrar från den ångest de känner för att eras favoritlag, ska förlora, Under ledning av sociopsykologen Frida Pjälterud-Glad får GISK-fans öva djupandning, gräsbada på Läspe Arena och fdör sitt inre mana fram positiva bilder av kokmmande segrar.

Stadsdoktor A.T. Salvén skriver ut sällskap på recept till ensamma. Apoteket Elgen tillhandahåller samtalspartners men  har givetvis utbytesrätt till billigare sällskap, om apotekare Clossemeyer så tycker. En spirande romans noteras, men också ett totalt misslyckande när det gäller en känd fridstörare som fått polisfrun Bergström som sällskap.

Proffskontrakt nobbas!
Knisslingepojkarnas målvaktsklippa Robert ”Robban” Olsson har tackat nej till ett kontrakt med Roma, när det visade sig, att det inte va
r frågan om den italienska storklubben, utan ett lag i gotländska Roma.
Systemet med VAR-domare har testas på Läspe Arena  med den för ändamålet programmerade industriroboten Gusten. De elektriska signalerna från roboten slog dock ut den mänskliga domaren, som var elöverkänslig. Till nästa match ska Gusten vara på fotbollsplanen och den mänskliga domaren i kontrollrummet.

Het sommar!
På ledarplats kommenteras sommarens skogsbränder och tankarna på inköp av vattenbekämpningsplan. GV stöder helhjärtat regeringens linje att avvakta till dess frågan utretts ordentligt.

Sannolikt kommer det inte att brinna lika mycket nästa sommar, i varje fall inte på samma ställen, i brist på lämpliga träd, och då behövs inte de dyra planen. Bäst vore om EU inköpte planen och stationerade dem i Sverige, påpekar ledaren.

Riksdagsmannen Krökén i Kröken välkomnar alla föreslagna åtgärder för att hjälpa det trokdrabbade jordbruket och hoppas, att samtliga idéer kan läggas in i en blocköverskridande överenskommelse. På längre sikt kan vinodling bli aktuell på Kröken, om somrarna fortsätter att vara varma.
I minnesord över Gunnar Ljusterdal (1931-2018) uppmärksammas hans ovärderliga insatser för Grönköpings Veckoblad  under nästan 50 år.