Bilsladd räcker hela 2 kilometer!
F:a Låsar & Tänger har nu lanserat sin andra elbilsmodell, döpt till ECX/24, och hr elbilsfabrikör C.A. Östberg är stolt över sin nya, miljösmarta bil:
– Räckvidden är ju ett problem för branschen, även om man anger allt längre sträckor, dock försiktigtvis med ett ”högst” tillfogat. Men vår nya modell har dubbelt så lång räckvidd som fjolårets – näml. (högst) 2 kilometer.
– Tyvärr har det ju sålts färre elbilar än vad vi och Tesla m.fl. hade hoppats och tillverkat, berättar hr koncernchefen och elbilsfabrikör Östberg. I vårt fall såldes endast 0 exemplar av den gamla ECX/23, men med vår nya ECX/24-modell räkna vi med en försäljningsökning å 50 procent, särskilt som vi ha sänkt priset till 1 500 000 kronor (per styck).
– Elbilarna lida av två svagheter, fortsätter hr elbilsfabrikör Östberg, näml. tidsåtgång för laddning samt räckvidden. Den första nackdelen ha vi å F:a Låsar & Tänger redan kommit runt – för våra bilar är det bara att sätta kontakten i eluttaget och köra i väg. Sådant går på ett ögonblick, det vet ju var och en som någon gång dammsugit hemma hos sig med en elektrisk dammsugare.
Helt tillräcklig!
– Men räckvidden är besvärligare, medger hr elbilsfabr. Östberg. Så därför ha vi utvecklat en sladd som är 2 000 meter lång – dubbelt mot fjolårets – vilket ger en räckvidd som är helt tillräcklig i städer av Grönköpings storlek, i varje fall om man bor i stadens mitt. Med en sådan sladd kommer man bekvämt till jobbet och till dagis med flera viktiga institutioner.
Men den som skall fara å fjällsemester får det litet besvärligare, fjällen ligga ju minst 100 mil bort, har det invänts.
– Men i 2025 års modell, ECX/25, kommer även detta att vara hanterat, utlovar hr elbilsfabr. Östberg. Sladden är då hela 3 kilometer lång samt automatiskt upprullbar, ungefär som å moderna dammsugare.
Strax i Åre!
Detta betyder, att när man kört närmare 3 kilometer är det bara att uppsöka något nytt, närbeläget eluttag samt trycka å knappen för sladdupprullning. Och genast rycks sladden ur eluttaget samt rullas upp, varå man enkelt sätter in kontakten i det nya eluttaget samt kör vidare i ytterligare 3 kilometer. Och så vidare – och förr än man anar är man framme i Åre.
Dagens ECX/24 har dock inte finessen med automatisk sladdupprullare, varför bilen bäst kommer till sin rätt inom stadsgränsen. Men – kan GV:s motorred. som provkört en splitter ny ECX/24 konstatera – efter ett tag tendrar sladden att trassla in sig i diverse lyktstolpar och i andra trafikanter.
– Men man får väl tänka sig för och se hur man kör, utbrister hr elbilsfabrikör C. A. Östberg. Åtminstone i ännu 2 år, innan vi lanserat den AI-tänkande ECXAI/26. Där komma algoritmerna att ha koll å alla hinder, så att inte sladden trasslar in sig litet här och var.
Framtidsman!
För övrigt äro svårigheter till för att övervinnas, å detta är innovativa Firma Låsar & Tänger ett vid det här laget 100-årigt bevis, vill GV:s motorred. åminna om. Särskilt med den geniale hr elbilsinnovatör C. A. Östberg i ledningen, vilken alltmer framtonar som den USAmerikanske hr mångmiljardären och superinnovatören Elon Musks jämlike – för att inte säga överman.