Tryck "Enter" för att gå vidare till kommentarer

CONDITORI I TIDEN

Säljer drömmar å nätet!

Pionjären frkn Sjödin.

I dagarna uppmanas allmänheten till extra vaksamhet vid inloggning till allehanda hemsidor å Internet. Den uppmärksamme kan näml. råka komma i kontakt med frkn Engla Sjödins Bag- & Conditoris allra senaste marknadsföringsgrepp.

Försäljningen av små bakverk har under en längre tid varit i dalande och behövt stimuleras. Vanliga tidningsannonser bli allt mindre prisvärda i takt med att tidningar utdelas med posten några dagar för sent. Den elektroniska reklamen har i stället framtiden för sig hävdar hr IT-ynglingen Emanuel Björnberg, som hjälpt frkn Sjödin att konstruera det nya systemet.

Hur fungerar då detta? Jo, vid inloggning till en hemsida vilken som helst kan den uppmärksamme internetkonsumenten mötas av en uppmaning att ”hantera kakor” eller att ”acceptera alla kakor”. Väljer man ”hantera kakor” uppkommer en möjlighet att välja något från Conditoriets sortiment av finska pinnar, syltgrottor, chokladrutor, drömmar och de ytterligare tre sorter, inalles sju, som ingår i utbudet. Väljes alternativet ”acceptera alla” kommer givetvis alla sju sorter att levereras.

England & Indien!
Inte nog med detta. Frkn Sjödin förutser även en internationell expansion och har låtit förse systemet med en engelskspråkig version, där valet står mellan ”manage cookies” och ”accept all cookies”, vars innebörd torde stå klar för alla.

Bakverken hemsändas skyndsamt med bud i tilltalande förpackning. Betalning sker bekvämt i det för conditoriändamål konstruerade kassasystemet ”Klarskinnet”. Kreditbetalning är huvudalternativ och räntan obetydlig, knappast ens tvåsiffrig.

Så småningom kommer envar med litet tur att kunna komma i kontakt med denna högaktuella innovation och aldrig behöva undvara småkakor till kaffet. Håll utkik!